Tvorbu sudoku si rozdělme do dvou základních kategorií.
A) Generování klasických tabulek do novin, časopisů a pro internetové servery
B) Ruční tvorba originálních autorských úloh.
Generování klasických tabulek
Programy generující a řešící klasické sudoku stály u zrodu moderního boomu sudoku v roce 2005. Každý internetový server nebo časopis, který uveřejňuje tabulky sudoku, je potřebuje logicky někde brát. Jak to jednotliví redaktoři řeší, je otázka. Nutno říct, že ne každý hledí na kvalitu těchto úloh. Přitom podmínka jednoznačnosti byla měla být základním kritériem. Kladem úlohy by měl být i estetický dojem ze symetrie zadání. Ne každý ale asi pohlíží na sudoku jako na umění. Pak se nesmíme divit tomu, že v prodávaných publikacích a tiscích narážíme na nejednoznačné úlohy.
Generátor či solver klasického sudoku naleznete jednoduchým zadáním dotazu do vyhledávače. Mnohý informatik také něco na ten způsob zkoušel naprogramovat. Z mnoha softwarů uvedeme jeden příklad.
Software JSudoku si může každý stáhnout na tomto odkazu. Neplacenou reklamu si tento software, věříme, zaslouží. Uživatelské prostředí je příjemné a generování (případně řešení) klasického sudoku je jen naprostý zlomek toho, co to všechno umí.
Autorská tvorba sudoku
Na druhé straně autorská tvorba sudoku, to je jako noc a den. Cílem je originalita, kreativita a estetika obrazců. Podívejte se na soutěžní úlohy a varianty na Sudokucupu, podívejte se na úlohy z přeborů Grand Prix, podívejte se na Varianty na serveru FED sudoku. Všude uvidíte něco mnohem zajímavějšího než jsou běžné úlohy z novin.
Na obrázcích vidíte úlohy Malá násobilka a Posloupnosti, které můžete najít také v Databázi sudoku na těchto stránkách.